Якою отрутою ми дихаємо в салоні автомобіля

Подивитись всі дописи у розділі: Автоновини. Розміщено: 26.07.2015 в 16:06.
Якою отрутою ми дихаємо в салоні автомобіля

Нещодавно в мережі поширилася інформація, ніби відразу після запуску двигуна (в оригіналі — «заведення машини»), не можна включати кондиціонер. Тому що в салоні автомобіля нібито присутній бензол допустимий рівень котрого багаторазово перевищує норму. А кондиціонер нібито «викидає» весь бензол з нагрітого пластику. Як аргумент автор використовує фразу «згідно з дослідженнями». І дійсно, є англомовне джерело American Cancer Society, в якому вказується на проблему. Концентрація шкідливої бензолу в припаркованій на сонечку машині, за їхніми даними, може короткостроково збільшуватися в 40 разів відносно допустимої. Тому перед поїздкою машину рекомендують спочатку провітрити.

У реальності люди в салоні автомобіля дійсно змушені дихати всякою поганню. І джерел її — кілька. Умовно розділимо їх на три групи.

1. Неметалічні матеріали обробки

Пластик панелі і керма, тканини оббивки, лаки і т. д. Крім найсильніших канцерогенів — згаданого вже бензолу і формальдегіду — містяться там ароматичні вуглеводні, спирти, альдегіди, ефіри. В Україні такими дослідженнями ніхто толком не займається, а за кордоном їх проводять. Наприклад, Союз охорони природи та навколишнього середовища Німеччини виявив аж 50 різних летких органічних сполук. А американська організація Ecology Center регулярно складає свій рейтинг найбільш «ароматних» автомобілів і говорить про сотню шкідливих сполук, з яких складається горезвісний запах нового автомобіля, здатних викликати різні захворювання і навіть рак. Ксилол, толуол, фенол, формальдегід, ацетон, аміни, альдегіди, хлориди…

Наводити тут їхні результати їхніх рейтингів позбавлено сенсу — вони оцінюють автомобілі американського ринку, там свої матеріали, свої постачальники автокомпонентів. Тут все індивідуально. І про концентрації говорити теж марно, тому як машина не знаходиться в замкнутому просторі, багато залежить і від навколишнього середовища.

2. Атмосфера

У салоні машини циркулює те же саме повітря, що і за бортом. Що є там — про це запитайте у екологів. Само собою, вони почнуть вам говорити про вихлопні гази. Особливо, якщо ви стоїте в пробці. Найбільше — в суху безвітряну погоду. Все, що вилітає з вихлопної труби з стоячого попереду автомобіля, залітає до вас в салон. Тут до хіміків ходити не потрібно, ми з вами самі все це відчуваємо. Герметичність гумок ущільнювачів і наявність салонного фільтра великої погоди тут не роблять. Навіть вугільні фільтри, які, за рекламним запевненням, нейтралізують шкідливі речовини, повністю з цією роботою не справляються, вже повірте власному носу. За старим КАМАЗом доводилося їздити? Тут навіть самий густий сигаретний дим стане непомітним. Експерти компанії «Авіа Космічні технології» кажуть, що ефективність очищення повітря систем вентиляції та кондиціонування автомобіля фільтрами що випускаються серійно не перевищує 2-5%. Ці фільтри добре вловлюють хіба що великі частки пилу. А ресурс роботи вугільних фільтрів з нейтралізації цілого ряду речовин становить від декількох годин до декількох діб. Як часто ви салонний фільтр міняєте, пам’ятаєте?

Велика концентрація токсичних речовин, що міститься у вихлопних газах автомобілів, викликає алергію, бронхіальну астму, дерматити, інтоксикацію, прогресуючі ураження центральної нервової системи, печінки, нирок, мозку, статевих органів, летаргію, синдром Паркінсона, пневмонію, подагру, рак… А ще збільшується ризик виникнення головного болю, уповільнення реакцій, подразнення слизових оболонок, бронхіту, емфіземи, серцево-судинних захворювань. Список довгий, включати чи не включати кондиціонер — яка тут різниця, коли все це всюди?
Згідно американської медичної статистики, щорічно в США 1500 чоловік гинуть через отруєння окисом вуглецю (суїциди не в рахунок), з них 500 випадків — під час руху автомобіля. А через отруєння відпрацьованими газами в лікарні звертається кілька сотень тисяч чоловік. Тобто вихлопної труби потрібно боятися, а не включеного завчасно кондиціонера.

3. Запах тіла

Самі водії і пасажири теж є причиною забруднення повітря. Вже почали сміятися? Тоді згадайте, як вам дихається, якщо з головою накритися теплою ковдрою. У машині, звичайно, простору більше, але й кузовне залізо повітря не пропускає. Якщо у вас гарна нова іномарка з справними гумками ущільнювачів, та циркуляцію повітря в салоні вимкнена, ви знаходитесь вже в майже герметичному просторі. І починаєте вдихати те, що вже видихнули.
Тобто двоокис вуглецю, а також окис вуглецю, аміак, вуглеводні, альдегіди, кетони, спирти і що там ще перераховано в підручниках анатомії і фізіології. І не думайте, що це дрібниця, повірте власним очам. Ледве включаєш систему рециркуляції повітря, скло зсередини починає пітніти майже миттєво. Звичайний дихальний об’єм дорослої людини — половина літра, багажник седана — це 500 л. Тисяча видихів — і ви повний багажник наповнюєте вуглекислотою. Та ще й з домішками, це у кого як вчорашній день пройшов. Звичайно, дихають люди все ж не в багажниках, але так простіше зрозуміти, салон не на багато більше за обсягом, особливо якщо дихати в ньому візьмуться п’ятеро.

ДУМКА ФАХІВЦЯ

— Ця плата за цивілізацію неминуча. Якщо ви здорові, то ваш організм добре очищається, імунна система проводить власну детоксикацію. А людині досить прогулятися на свіжому повітрі і пити багато води, — каже Людмила ЛАПА, лікар-терапевт вищої кваліфікації, біофізик.
— Зараз немає доказів, що всі ці бензоли і феноли в невеликій кількості погано впливають на наше здоров’я. Бо такі наукові роботи не проводилися. Я, принаймні, про такі не чула. Навіть якщо в салоні машини є перевищення гранично допустимих концентрацій, це триває нетривалий час, ви ж не цілий день сидите в машині. Набагато більшим фактором ризику є інший. Ви ж знаєте, що навесні зазвичай відбувається загострення різних захворювань. Ми можемо думати, що це через машини або кондиціонери, але насправді це алергії та інтоксикації через рослини, і люди себе почувають набагато гірше саме на свіжому повітрі. А концентрації інших речовин в машинах не страшні ще й тому, що автовиробники контролюють ці явища. Потрібно всього лише за регламентом проводити заміну фільтрів. Ось повітря ви поміняти не зможете, залишається тільки звертатися до лікарів. Алергія зараз добре лікується, потрібно тільки цим займатися.

КРАЇНА ПОРАД

Що маємо в залишку? Головною загрозою для автомобіліста, якщо говорити про шкідливі речовини, є не стільки токсини пластиків обробки, скільки вихлопні гази. Задраювати люки марно — тимчасово і незначно знизивши проникнення отрути ззовні, ви почнете споживати ті, що всередині салону. Так що формулюємо підсумок:

П’ЯТЬ СПОСОБІВ менше дихати ОТРУТОЮ, перебуваючи за кермом

1. Намагайтесь менше стояти в пробках, особливо в суху безвітряну погоду. Розуміємо, складно, але іноді можна відмовитися від автомобіля.
2. Не потрібно їздити слідом за фурами, краще перебудуватися, обігнати або хоча б відстати. Якщо ж перед вами димлячий монстр — закрийте надходження повітря ззовні. Але лише на той час, поки не поїдете подалі від тієї вихлопної труби.
3. Частіше міняйте салонний фільтр, прибирайте салон, не користуйтеся агресивними ароматизаторами. Якщо розлили напій або розсипали їжу — приберіть всі сліди начисто.
4. Користуйтеся якісними омивачами скла, не возіть без потреби в машині технічні рідини, пахучі або завідомо токсичні речовини.
5. Паркуйте машини в тіні. Не вмикайте кондиціонер відразу на всю котушку, ледь відкривши розігріту на сонці машину. Спочатку просто включіть вентиляцію і відкрийте вікна — потоки повітря виженуть гаряче і «ароматне» повітря назовні, температура в салоні зрівняється з температурою зовні. Ви ж можете поки постояти хвилину-другу поруч, а потім сідайте, піднімайте скло і включайте кондішн.

©  Новини України на Rivnist.In.Ua - незалежний погляд на новини в Україні та світі, зокрема: політика, суспільне життя, економіка, кримінал, події, спорт, культура.  2010-2022