Українці стали краще розбиратися в нюансах банківського обслуговування

Подивитись всі дописи у розділі: Фінанси. Розміщено: 26.09.2015 в 13:05.
Українці стали краще розбиратися в нюансах банківського обслуговування

Чи знаєте ви, чому навчила фінансова криза українців? Що важливіше для нинішніх банківських вкладників — прибутковість або репутація фінансового партнера? Що людям відомо про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) і які джерела інформації наші громадяни вважають найнадійнішими? Днями результати спільного масштабного дослідження опублікували Фонд гарантування вкладів і Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Ми також пропонуємо читачам перевірити себе і дізнатися, чи зміг економічна криза підвищила їх рівень фінансової обізнаності.

Організатори дослідження кажуть: такий зріз знань необхідний, щоб надалі вдосконалювати роботу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, і самих банків в частині роботи з клієнтами.

— Ефективна система гарантування вкладів — один з наріжних каменів стабільної фінансової системи, — розповів Джед Бартон, директор місії USAID в Україні під час презентації дослідження. — ФГВФО відіграє важливу роль у захисті фізичних осіб, які є вкладниками банків, що вкрай необхідно для зміцнення довіри до банківської системи України. Результати цього дослідження допоможуть направити подальшу роботу фонду на надання допомоги вкладникам і банкам.

Крім роботи ФГВФО з клієнтами неплатоспроможних, а простіше кажучи, збанкрутілих банків, яких за останні півтора року в Україні з’явилися десятки, організація також займається і просвітницькою діяльністю, допомагаючи українцям розбиратися в тонкощах фінансового світу.

— Здійснення заходів щодо інформування громадськості про систему гарантування вкладів фізичних осіб та підвищенню рівня фінансової грамотності населення — законодавчо закріплені функції фонду, — говорить заступник директора-розпорядника ФГВФО Андрій Оленчик. — Проведене за підтримки Програми розвитку фінансового сектору (USAID / FINREP-II) дослідження допомагає удосконалити інформаційну діяльність фонду і максимально адаптувати її до потреб споживачів фінансових послуг.

До речі, саме банківське співтовариство, представники держорганів та інші експерти ринку першими дізналися про результати досліджень.

Перевіряємо себе

Опитування проводила Українська маркетингова дослідницька компанія InMind в лютому-березні цього року. Всього було опитано 1000 респондентів у віці від 18 років і старше в містах з населенням від 50 000 у всіх регіонах України, крім Криму та Донбасу. Під час телефонного опитування, яке тривало в середньому близько 15 хвилин, українці відповідали на 41 питання.

Наводимо результати опитування і точку зору банкіра — одного з учасників презентації досліджень Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та USAID: наскільки дані показники відображають сьогоднішні клієнтські запити і настрою.

Депозити

30 відсотків українців, що користуються банківськими послугами, мають депозитний рахунок.

* Представляючи результати спільного масштабного дослідження Фонду гарантування вкладів фізосіб і Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), експерти відзначили, що тепер більшість громадян при відкритті рахунку насамперед звертають увагу на репутацію банку

Андрій Мойсеєнко, заступник голови правління Банку Кредит Дніпро:

— Приємно констатувати, що поступово ця цифра починає зростати. Після самих пікових моментів кризи і масових відтоків депозитів населення з банківської системи на початку року зараз ми спостерігаємо перші ознаки стабілізації у фінансовому секторі, на валютному ринку і в цілому в економіці країни. Все це дійсно повертає вкладників у банки і сприяє росту гривневих депозитних портфелів та уповільнення відтоків валютних вкладів. Зокрема, ми спостерігаємо це по активізації наших клієнтів. Ще один позитивний сигнал, який ми отримуємо від вкладників, — збільшення термінів розміщення коштів. Так, найбільш популярними серед клієнтів Банку Кредит Дніпро є депозити строком від трьох до шести місяців, у той час як ще півроку тому найбільш затребуваними вкладами були депозити до трьох місяців.

Робота Фонду гарантування вкладів фізосіб

Майже половина опитаних українців — 49 відсотків респондентів — знають про фонд. Серед вкладників таких набагато більше — 68 відсотків. Останнім часом суттєво збільшилася кількість тих, кому відомо, що сума компенсації вкладникам неплатоспроможних банків становить 200 000 гривень — 40 відсотків проти 7 відсотків у 2010 році (результати загальнонаціонального опитування «Фінансова грамотність та обізнаність в Україні»).
За інформацією щодо роботи ФГВФО аудиторія, як правило, звертається до свого банку-партнера (46 відсотків), на гарячу лінію (36 відсотків) і сайт фонду (35 відсотків).

Андрій Мойсеєнко, заступник голови правління Банку Кредит Дніпро:

— Вважаю, що ці цифри яскраво відображають сьогоднішню картину. Українці дійсно стали куди більш обізнаними в питаннях гарантування вкладів. Багато в чому це пов’язано з великою кількістю банків, які, не витримавши кризи, були змушені згортати бізнес. Відповідно, клієнти зіткнулися з роботою даного фінансового інституту безпосередньо. Тут, до речі, зазначу, що наш банк затверджений банком-агентом ФГВФО на 2015-2016 роки і вже здійснював виплати компенсації клієнтам неплатоспроможних фінустанов. З урахуванням власного досвіду співпраці можемо констатувати, що система роботи з вкладниками, особливо в тих умовах, в яких опинився фонд, коли ринок залишають десятки українських банків, а гарантовані суми повинні отримати сотні тисяч громадян, вибудувана досить грамотно і ефективно. Наведу приклад. Тільки через наш банк, який виплачував компенсацію клієнтам трьох неплатоспроможних фінструктур в декількох регіонах України, пройшли близько 10 тисяч українців, яким ми виплатили в цілому близько 250 000 000 гривень. За весь час здійснення виплат ми не отримали жодної скарги від клієнтів, кошти від Фонду гарантування вкладів надходили своєчасно, в середньому час обслуговування однієї людини не перевищував десяти хвилин. І тут важливо відзначити, що багато в чому саме від банків-партнерів фонду залежить те, наскільки вкладники проблемних фінустанов будуть задоволені роботою ФГВФО. Наприклад, ми створили такий механізм виплат, який не просто дозволив уникнути черг, але й повернув більшості клієнтів віру в спроможність української банківської системи. Спеціально для вкладників проблемних банків була виділена окрема гаряча лінія, зателефонувавши на яку, кожен міг отримати консультацію і записатися на прийом до найближчого відділення банку на будь-який час, зручний для виплати гарантованої фондом суми. Усіх громадян обслуговували оперативно. Тепер багато з них є клієнтами нашого банку.

Довіра до банківської системи

Дослідження показало, що при відкритті банківського рахунку споживачі насамперед звертають увагу на репутацію банку (75 відсотків). Також більшість респондентів відповіли, що попередньо уважно знайомляться з банківським договором (60 відсотків) і лише майже для третини (29 відсотків) опитаних найбільш значущою є процентна ставка за вкладом.

Андрій Мойсеєнко, заступник голови правління Банку Кредит Дніпро:

— Що ми бачимо по тисячам наших вкладників? Дійсно, якщо ще кілька років тому основним критерієм для українців при виборі банку служили процентні ставки за депозитами, то зараз люди стали більш ретельно вибирати фінансового партнера. І я вважаю, що такий тренд підвищення рівня фінансової культури населення — один з нечисленних позитивних моментів економічної кризи в Україні. Вибір на користь більшої прибутковості змінився вибором на користь надійності і стійкості банків, нехай і з більш низькими депозитними ставками. Більше того, завищені ставки за вкладами — в межах 27-28 відсотків і більше — сьогодні викликають у клієнтів швидше побоювання щодо стабільності фінустанови. Залучення банком ресурсу за завищеною ціною свідчить про його проблеми з ліквідністю.
Сьогодні для клієнтів в першу чергу важливо те, наскільки банк готовий виконувати свої зобов’язання в частині виплати депозитів і відсотків за ним, чи проводить він своєчасно платежі. Наприклад, наш банк за весь період економічної нестабільності в країні жодного разу не підвів жодного клієнта і весь час і в повному обсязі виконував всі свої зобов’язання, проводячи клієнтські платежі, виплачуючи депозити і відсотки по них. Ми вважаємо, що це дуже важливі показники стабільності та надійності банку.
Хочу також сказати клієнтам, що перед тим, як довірити банку свої кошти, варто уважно ознайомитися з його історією, репутацією на ринку, рівнем ліквідності, звернути увагу на присутність фінустанови в різних рейтингах надійності. Безумовно, надзвичайно важливим критерієм для будь-якого українського банку в умовах фінансово-економічної нестабільності та вимог регулятора є чітке виконання плану капіталізації. До слова, акціонер нашого банку дуже серйозно підходить до даного питання: за півтора кризових року статутний фонд Банку Кредит Дніпро збільшувався двічі — в грудні минулого року на 85 відсотків і цього літа ще на 43 відсотка.

Трохи про підсумки

Як ми змогли переконатися, результати дослідження — відмінне підтвердження того, що українці стали фінансово більш освіченими. У свою чергу, учасники банківського ринку сходяться на тому, що високий рівень фінансової культури суспільства — одна з важливих складових створення потужної банківської системи всієї країни, а значить, просвітницька робота в цьому напрямку буде йти лише на користь державі та її громадянам.

©  Новини України на Rivnist.In.Ua - незалежний погляд на новини в Україні та світі, зокрема: політика, суспільне життя, економіка, кримінал, події, спорт, культура.  2010-2022